Uskonnon tunnilla luettiin tänään kappale, joka käsitteli itsetuntemusta ja itsetuntoa. Yhdessä kohdassa kerrottin, miten jossain perheissä riidat ratkaistaan huutamalla kuin taas toisissa pitämällä mykkäkoulua. Eikö mykkäkoulu olekkin niin, ettei puhu ollenkaan? Entä jos kirjoittaa, muttei puhu, niin onko se silloin puol-mykkäkoulu?

Tänään alkoi toinen viikko ilman puhumista ihmisen kanssa. Ei vaihdettu sanaakaan.

Mä en ole aikaisemmin ollu puhumatta näin pitkään, vaikka kyllähän pienenpänä niitä "mä en puhu sulle enää" juttuja olikin. Mä en vaan osaa olla hiljaa. Meillä oli isoskoulutusleirillä tässä vähän aika sitten tehtävä, jossa puolet ryhmästä oli sokeita ja puolet mykkiä. Niin ja mä olin mykkä, joten mun suu teipattiin "kiinni". Sekin oli mulle ihan tuskaa, vaikka se kestikin vain pari tuntia, että voitte kuvitella, kun on puhumatta yli viikon! Tätä ei vaan jaksa.