"Onko sulla taas se aika kuukaudesta?" Kuulee varmasti naiset elämänsä aikana aika monta kertaa. "Ai taasko sulla on tommonen päivä?" Tätäkin kuulee, kun hieman tavallista tiukemmin tiuskasee.

Mutta entä jos tätä ajatellaan hieman laajemmin kuin päivän tai kuukauden perusteella.

Usein puhutaan erilaisista kausista.

Otetaan ensin vaikka aukioloajat. On sunnuntaiaukioloaikoja, jotka ovat vain tiettyinä aikakausina voimassa kuten esimerkiksi joulua päin lähestyttäessä, myös Linnanmäen aukioloajat jakautuvat kesä-ja talvikausiin.

Kaudet voidaan jakaa myös vuodenaikojen mukaan. Kesä-, syksy-, talvi- ja kevätkaudet. Näistä tutumpia tietenkin koulujen syksy-ja kevätlukukaudet.

Entä mitä kertoo kausimasennus? "Nyt on se kausi meneillään." Syys- tai kevätmasennus. Tuttuja eikö? Tähän kohtaan voidaan myös mainita lasten kehityskaudet, joihin kuuluu mm. miksi?-kyselykausi.

Aloin tänään miettimään ja päädyin tulokseen, että mullakin on taas yksi kausi meneillään, se alkoi tänään.

Mulla on kausia, joilloin mikään ei suju. Kaikki menee huonosti, elämä ei kiinnosta. Silloin mä olen ihan pihalla, mä en jaksa, mä en innosta, ei mua silloin kiinnosta. Alkaa yleensä syystä, että jokin vituttaa ja sitten tuntuu että elämä kaatuu. Kestää tavallisimmin viikosta kuukauteen.

Sitten on niitä kausia, jolloin en pysy paikallani. Mulla on ylienergiaa ja on pakko tehdä ja liikkua. Silloin mä hymyilen, nauran ja iloitsen. Tämä onkin se mikä mulla useimmiten on päällä. Voi siis kestää alkaessaan todella pitkään. Viime viikko oli tälläinen.

On myös muutamia kausia, jotka liittyvät Mieheen. Ensimmäinen tälläinen ihana rakkautta on kaikkialla-fiilis. Kaikki menee hyvin, Mies on ihana ja siinä ei ole mitään huonoa. Se tykkää musta ja mä siitä ja olen iloinen.

Tämän täysi vastakohta on, ettei meijän jutusta tule koskaan mitään, koska ollaan liian erilaisia. Mies on ihan tyhmä, se ei ymmärrä mua, mä en kestä sitä, haluan olla yksin. Siinä ei ole mitään hyvää ja se aiheuttaa mulle vain pahaa.

Tällä hetkellä kausi ei ole mikään edellä mainituista. Hienolla sanalla kirjoitettuna se on välttelykausi. Liittyy Mieheen tämäkin. Tänään tuli olo, että mun on parempi pysyä hänestä kaukana. Ottaa etäisyyttä, antaa sen olla yksin. Tämän aikana siis oma-aloitteiset tekstiviestit ovat kiellettyjä sekä välituntisin Miehen etsiminen.

Tämän jälkeen tosin on aina kauhea ikävä. Mutta odotus palkitaan.