Toiset ihmiset juhlivat innoissaan synttäreitään, kihlajaispäiviä tai seurustelun aloittamista. Mun tärkein juhlapäivä on aina ollut pääsiäisen alla eli juuri näinä päivinä. Jos tarkkoja ollaan vuosipäiväni oli tän viikon keskiviikko.

Mä keskustelin tänään aamulla äitini kanssa tästä asiasta. Lähinnä mietimme, että miten sen päivän kulku meni, jonka jälkeen sain kauan odotetun lauseen.

"Susta on tullu viisaampi sen jälkeen."

Mä hymähdin tähän, mutta jäin itsekseni miettimään. Niin, oonhan mä viime vuosien aikana oppinut tän kautta aika paljon ja jättänyt tekemättä asioita, joita ilman tätä olisin ehkä tehnytkin. Se on opettanut mua paljon enemmän kuin mikään muu, mitä olen tässä elämässä tehnyt.

Mä viime kesänä keskustelin aiheesta paljon Miehen kanssa, koska silloin mua pelotti. Enää mä en pelkää, mutta välttelen koulu-uintia edelleen. Siihen mä en itteäni tule enää koskaan pakottamaan. Mä nimittäin ala-asteella kovasti ihmettelin, että miksi aloin aina uinnin aikana itkemään. Nyt mä sen tiedän ja osaan välttää sitä. Eiköhän tän asian vuoksi ole itketty jo ihan tarpeeksi monta kertaa.

Mä kesällä viimeisen kerran tästä puhuessani sanoin Miehelle, että laittaisi mut lopettamaan jos enää koskaan mainitsisin tästä asiasta. Se pyöritteli mulle päätään ja sanoi, ettei koskaan tule kieltämään sitä multa, koska puhuminen tekee mulle hyvää. Se on yksi niistä asioista, miksi mä arvostan sitä Miestä niin paljon. Se ymmärtää mua ja jaksaa kuunnella vaikka kuinka jankkaan samoista asioista, se ei koskaan aliarvioi mua, eikä koskaan pakota mua mihinkään.

Se mikä mua opetti kesällä on se, etten mä pelkää enää. Mä pystyn puhumaan asiasta, jos joku ottaa aiheeksi, ilman suurta paniikkia. Mä olen tällä hetkellä sinut asian kanssa ja olen ottanut opikseni.

Elämän arvostaminen on yksi tärkeimmistä asioista, mitä mä oon elämässäni oppinut.