Sol m cozinhar. Escola f näo estar a formidável.

Ymmärsitkö? Ilman sanakirjaa ja kääntämistä?

Havainnollistin teille mitä tarkoitan. Jos luet yksinkertaisen lauseen vieraalla kielellä, mitä et siis opiskele, et voi ilman kääntämistä ymmärtää sitä, vai mitä?

Tämä oli portugalia ja tarkoitti; Aurinko paistaa. Koulu ei ole kivaa. Valitan, jos nyt joku närkästyy, jos siinä on kirjoitus-tai kielioppivirheitä. En siis kieltä opiskele :)

Mutta siis, asiaan. Meidän uusi matikan maikka kertoi tämän hienon esimerkin tänään. Päätin vähän lainata häntä, sillä se sopi tähän just hyvin.

Mä kirjotin eilen, että vihaan matikkaa. Tänään oli lukiossa matikan ensimmäisen kurssin eka tunti. Ja kyllä, vihaan matikkaa edelleen. Yläasteella tuntimme oli 90 minuuttia, nyt tuntuu, että tunnit on tosi lyhyitä, kun ne on -vaan- 75 minuuttia. Opettajana meillä on semmonen vanha mies, jolla on tosi outo huumorintaju ja se ei oikein hallitse noita tietokonejuttuja..

Opettaja kertoi, että tämä on vain esimerkki ja toimii samalla tavalla matikassa.
Mä en ihan tajunnu miten, mutta idean tajusin kumminkin.
Hän laski, että jos tekee kaikki kotitehtävät (10%), saa molemmista testeistä neloset (10%) ja myös koeviikon isokoe menee hylätyksi (80%) tulee keskiarvoksi, mistä siis muodostuu kurssin numero, 4.6.
Ja sitten pääsee läpi. Mä tiedän, että matikka on mulle ainut aine, josta voin saada nelosen, joten suuri huoli lähti pois, koska nyt pääsen varmasti kurssista läpi :) Ei sillä, siis mun periaatteena matikassa on vaan mennä läpi, mutta kyllä mä silti parhaani teen, jos joku sitä nyt epäilee.

Muuten tänään oli kyllä ihan kiva päivä. Nyt oon viettäny kaiken vapaa-ajan kolmen ihmisen kanssa, ovat siis samassa ryhmässä. Tutustunut paremmin niihin ja ne kyl vaikuttaa ihan mukavilta, et tällee. Niin ja kyllä sieltä meijän ryhmästä sitä silmäruokaakin löytyy...