Mä olen lukenut ja tehnyt monenlaisia testejä ja kyselyitä. Osa täysin turhanpäiväisiä, osa saattaa viihdyttää hetken aikaa ja auttaa luomaan parempaa oloa. On ollut kaikenlaista perheestä, ystävistä, seurustelusta, filosofia kysymyksiä maailmanmenosta ja arkipäivän kuulumisia.

Kuinka monta perheenjäsentä perheessäsi on? Kuinka monta ystävää olet elämäsi aikana omistanut? Seurusteletko? Haluaisitko seurustella? Millainen on unelma kumppanisi? Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? Uskotko enkeleihin? Mitä kuuluu? Miksi ylipäätään vastaat tähän?

Olen lukenut myös monia kysymyksiä, joissa kysytään sen hetkistä mielentilaa ja tulevia tekoja.

Miksi viimeksi itkit? Mikä suututtaa? Haluaisitko halata tällä hetkellä jotakuta? Ikävöitkö ketään? Haluaisitko suudella ihastustasi nyt?

Ja sitten on se kysymys, jonka takia mä nyt kirjoitan juuri tästä aiheesta. Se on pyörinyt mun mielessä koko viikon, enkä ole oikein osannut vastata siihen.

Suurin osa ystävistäni heräisi tässä kohtaa. Silmät lukisi nopeammin tekstiä, jotta he kohtaisivat nopeammin sen kysymyksen, jonka luulisivat kohta tästä löytävän. Mutta he joutuisivat myös pettymään tässä kohtaa. Seuraava kysymys ei nimittäin tule olemaan "Rakastatko jotakuta tällä hetkellä?" Mä en nimittäin tule ottamaan asiaan kantaa sen enempää.

Kysymys menee lähinnä; Tahtoisitko sanoa jollekin nyt jotakin? Ja mitä sanoisit ja kenelle?

Mutta mä muotoilen sen hieman dramaattisemmaksi. Jos ei saisi sanoa enää kuin yhden lauseen. Yhden viimeisen lauseen yhdelle ihmisille. Yksi lause. Yksi ihminen. Se viimeinen lause, mitä sanoisit?

Mulla on monta vaihtoehtoa.

1) On varmaan hyvä aloittaa tästä helpoimmasta, jotta saadaan tämä katoamaan. Menisinkö siis Miehen luokse, katsoisinko silmiin ja sanoisin "Mä rakastan sua"? Tai ehkä vaihtoehtoisesti (jos en rakastakaan) "Mä en voi elää ilman sua." Ja se mitä sen jälkeen tapahtuisi, olisi meijän välistä.

2) Vai menisinkö mä uudelleen Miehen luokse, mutta tällä kertaa katuvalla ilmeellä. Katsoisin suoraan silmiin, olisin kerrankin vakavissani ja toteasin "Anteeksi." Tai ehkä kauniimmin; "Anna anteeksi." Niin tai "Mä olen pahoillani."

3) Mä voisin myös mennä muutamien ystävien luokse ja hyödyntää ylempiä lauseita, yleisesti "antakaa anteeksi."

4) Vai menisinkö tiukasti Miehen luokse, katsoin silmiin ja toteaisin "Mä vihaan sua!" Tai "Mä en halua enää koskaan nähdä sua."

5) Vai haluaisinko sanoa itsestäni jotakin. "Mua sattuu", "Mä en enää jaksa", "Sä et ansaitse mua", "Mä haluan olla yksin." ?

6) Vai toteaisinko vain ensimmäiseksi mieleen tulevan asian? "Mulla on nälkä" tai "mulla on pää kipeä"?

7) Vai olisinko niin itsekäs, enkä sanoisi enää mitään? Olisin vain ihan hiljaa?

En tiedä. Yhtä kaikki. Onneksi tälläinen tilanne ei ole edessä. Mulla on mahdollisuus olla hiljaa, valita sana sieltä ja toinen täältä tai jos vaikka oikein innostun, saatanhan mä joskus sanoa nämä kaikki ääneen.

Mutta jos ihmisille tulisi tilanne vastaan, jossa olisi mahdollisuus sanoa vain yksi lause yhdelle ihmisille, mitä ihmiset sanoisivat?

"Mä rakastan sua kaikesta huolimatta, enkä aijo luovuttaa, vaikka sä kuinka laittaisit vastaan" ?