Me ollaan viime aikoina puhuttu kavereiden kanssa paljon unista ja unien merkityksistä. Kertooko ne oikeasti edes mitään?

Mulla on ystävä, joka kertoo näkevänsä ns. enneunia ja joskus myöskin tapahtuma jonkun toisen menneisyydestä. Niin ja sitten on tietenkin niitä hetkiä, jotka tuntuvat kuin ne olisivat olleet unessa juuri aiemmin. Hetki jolloin ajattelee "mä oon varmaan nähnyt tän jossakin."

Mä nukuin eilen huonosti. Tosi levottomasti. Tai no jos tarkkoja ollaan, en nukkunut. Makasin vain sängyssäni pää tyynyllä hiljaa ja ajattelin. Vaihdoin kylkeä. Laskin minuutin ja vaihdoin takaisin toiselle kyljelle. Ja niin kello löi kuusi.

Mä tästä nukkumattomuudesta huolimatta sain mieleeni erään kuvitelman. Tapahtuman kuvitelman, jota aloinkin sitten aamulla pohtimaan, että olenko oikeasti noussut sängystäni yöllä vai oliko se pelkästään mun ajatuksissa. En osaa sanoa oliko se mun unta, koska periaatteessa olin hereillä vai oliko se vain kuvitelma.

Tää kuullostaa todella hullulta, mutta mun huoneessa (=ajatuksissa) oli eilen Robert Pattinson. Juu kyllä se sama mies sieltä Twilight leffojen takaa. Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset hehkuttavat tätä miestä, en yksinkertaisesti pidä häntä hyvännäköisenä. Hän on ok, mutta ei hyvännäköinen.

No enivei. Mä myöskin seurustelin viime yönä tämän kyseisen miehen kanssa. Mä ihmettelin miksi se nousi mun vierestäni sängyltä ja lähti kävelemään kohti ovea, eteistä kohti. "Rakas, mihin sä menet" mä taisin kysyä siltä. Robert tuli hetkeksi mun luokse, mutta pian oli taas oven luona, jonka jälkeen sain tarpeekseni ja kävelin hänen luokseen.

Ja sitten tulee se hämärä kohta. Hän nimittäin sanoi mulle (ihan oikeasti sanoi!) "Kulta, mun pitää mennä, jotta mä voin suojella sua." Johon minä nokkelana tyttönä -Sä suojelet mua parhaiten kun oot mun luona. "En mä pysty, mun pitää nyt mennä. Robert avasi oven, jonka takana (kyllä mun huoneen oven toiselle puolella!) seisoi toinen mies. Ja ne suuteli. Kyllä Robert petti mua mun silmien edessä ja vielä toisen miehen kanssa! Katsoin heitä hetken, jonka jälkeen osoitin edessäni olevaa ovea "tuossa on ulko-ovi" ja suljin huoneeni oven.

Mä luin tänään mun psykologian kirjasta, että unien merkityksille on annettu kolme erilaista teoriaa.

Ensimmäinen on Freudin psykodynaaminen teoria, jonka mukaan unet toimivat porttina meidän piilotajuntaamme. Tämän mukaan siis ihmisen torjutut toiveet, halut, vietit ja pelot näkyvät unissamme symbooleina. Unet toki myös symboloivat toiveita sekä kertovat jotakin tärkeää itse unennäkijästä.

Tarkoittaako tämä mun kohdalla sitä, että koska torjun Robertin todellisuudessa, hän ilmestyy uniini ja luulee että haluan hänet? (koska uskokaan tai älkää, olin yöllä todella rakastunut!) Vai kertooko tämä ehkä tietynlaisesta pelosta seurustelua sekä sitä kohtaan, että toiseen pitäisi kiintyä ja tukeutua? Jos mun pitäisi tuosta ymmärtää, että toisen kanssa voisin oikeasti olla onnellinen?

Toinen teoria on nimeltään aktivaatio-synteesiteoria, jonka mukaan unet syntyvät satunnaisesti säilömuistimme (joka sisältää koko historiamme) sisällöstä.

Eli linkittyykö tämäkin suhteeseeni miehiä, seurustelua ja yksinpärjäämistä kohtaan? Niin tai se, että Robert tahtoi kovasti suojella mua viime yönä - aivan kuten Mies ajattelee todellisuudessa. Toisaalta mies on myös usein verrannut itseään Twilight-Edwardiin, että ajattelee kuten hän. Onko se tämän ajatelman takana?

Kolmas on evoluutiopsykologinen tulkinta, jonka mukaan ihminen näkee unia, jotta hän valmistautuisi kohtaamaan todellisen elämän vastaavia tilanteita eli unessa ihminen harjoittelee erilaisista tilanteista selviämistä.

Eli harjoittelinko minä viime yönä millaista olisi seurustella? Tai millaista olla kiintynyt toiseen? Tai millaista on elää ihmisen kanssa, jonka tärkein tehtävä on musta huolehtiminen?

Mä en tosiaan osaa sanoa, olenko mä oikeasti kävellyt keskellä yötä ovelleni vaiko en, mutta aamulla olin aika pihalla. Mutta nyt kun tätä tarkemmin ajattelee voi olla, että tämä yrittää oikeasti viestittää mulle jotakin.