Mulle lomalta paluu tarkoittaa villatakkien hakemista varastosta, kodin suursiivousta ja syksyyn valmistautumista. Vaikka ulkona paistaa tälläkin hetkellä aurinko pilvettömältä taivaalta ja lämpöä on reilut kaksikymmentä astetta - mä odottelen jo illan tuloa, jotta voi jälleen kaivaa villasukkaprojektin esille ja laittaa kynttilät pöydälle palamaan.

Nautin kaikista vuodenajoista yhtä paljon, tosin tänä vuonna kesä jäi omalta kohdaltani niin lyhyeksi, että voisin jo suoraan siirtyä syksyyn - kesälomaa, kun ei ollut kuin reilu kaksi viikkoa.

Syksy on mulle aina ollut uudistumisen aikaa. Eikä se tee poikkeusta tänäkään vuonna. Päätin näin "kaksi viikkoa töissä" - kunniaksi laittaa kodin uuteen kuntoon. Siivota, siistiä ja järjestää. Ja yllätys oli suuri, kun siivouksen lomassa olen löytänyt mm. vuoden kadoksissa olleen tarjottimen, kadonneet rintsikat, rahaa, Kalevala-korun, jota en tiennyt edes omistavani  ja hulluinta kaikista, yksittäisiä simpukoita(?!) ympäri asuntoa ja kaikki nämä paikoista, jossa niiden olisi kuulunut olla. Onni on pieniä asioita!

Siivotessani ja järjestellessäni kotiani, olen tullut siihen lopputulokseen, että siitä on tullut mulle harrastus. Olen aiemmin hieman ihmetellyt, myönnän ehkä vähän myös hymyillytkin, esimerkiksi lehtien julkkishaastatteluille, joissa haastateltava on maininnut harrastukseksensa kodin laittamisen tai sisustamisen. Hei eihän se oo mikään oikea harrastus!

Mut hei, niin ne asiat muuttuu. Ja todellakin kodin laittamisesta on tullut mulle liikunnan ohella erittäin tärkeä, rakas ja ajatukset töistä pois vievä harrastus. Harmittelen vain kovasti sitä, että päästyäni arki- ja viikonloppuisin töistä ilta kahdeksan aikaan kotiin, ei mulla ensimmäisenä ole mielessä imurointi tai vaatteiden järjestämisen - hyvä kun ulkotakin saan naulakkoon laitettua ennen kuin kaadun sänkyyn. Ja aamuisin tahdon kovasti pois neljän seinän sisältä, kun kerrankin on aikaa ja vapaata. Joten en valitettavasti pysty arkisin (syksy-kevät) pitämään kodistani niin hyvää huolta kuin haluaisin.

Mutta siis harrastuksiini lukeutuu tällä hetkellä lenkkeily, jumpat, uinti, vesijuoksu, askarteleminen ja käsillä näprääminen, lukeminen sekä kodin laittaminen ja sisustaminen. Tanssimista kovasti kaipaan, mutta ainakin tällä hetkellä näyttää etten vielä syksylläkään kerkeä tunneille, joten mun on vielä toistaiseksi luovuttava siitä haaveesta.

Syksyä odotellessa..